Monday, March 23, 2015

G est Tee Oh G est Tee

 

1 April GST bakal bermula. Ermmm..Perbelanjaan sekarang pun macam cukup-cukup je inikan pula bertambah dengan cukai GST. Sedih sangat!!

Sedih sebab lepas ni, dah tak boleh membel sesuka hati lagi. Pikir dulu sebelum keluarkan duit. Beli barang yang tak perlu. Tapi bila pikir banyak lagi keinginan yang belum dipenuhi. Gua pasra h beb! Uwaaaa

Antara langkah-langkah yang boleh diikuti bermula 1 April ni. Share dari Wasap Group.

1. Belanja kurang dari pendapatan.

2.Cari cara buat duit lebih.

3.Ubah gaya hidup.

4.Rancang kewangan anda.

5.Mulakan menabung EMAS FIZIKAL.

6.Batalkan kad kredit.

7.Kurang cakap di handphone.

8.Cari hobi yang boleh tambah pendapatan.

9.Hadiahkan diri dengan simpanan.

10.Tahan nafsu sehingga promosi baru beli.

11.Jangan beli kerana Diskaun akhir tahun/Diskaun Awal Tahun.

12.Ciptakan rasa seronok bila tiada hutang.

13. Kurangkan insuran kenderaan ikut harga semasa,

16.Sibukkan diri agar tak ke Shopping Mall selalu.

17. Jangan riadah di Pavilion atau Mall

18.Diet jaga permakanan , makan untuk sihat

19. Makanan bukan untuk dicuba

20.Jangan berlumba tukar sofa dengan jiran.

21.Takaful jangan lebih 10%pendapatan

22. Sediakan dana perlaburan

23.Jangan mudah putus asa.

24.Barang terpakai bukan dosa.

25.Bali baju di Mydin pun kacak juga

26.Bel secara tunai.

27. Hoi….byk lagi lah tapi letih nak menaip. Keyboard laptop murah ni memang tak best!!

No comments:

Post a Comment